Jak pracuji

Každý klient, ať už dítě nebo dospělý, je pro mě především individuální bytost. Snažím se ho tedy hlavně podpořit v jeho individualitě a svébytnosti, pomoci mu nalézt své zdroje a porozumět svým silným i slabým stránkám. V mé práci je pro mě nejdůležitější navázat s klientem autentický vztah a pracovat "tady a teď". Snažím se vytvářet bezpečný prostor, ve kterém se člověk může cítit přijímaný, bez hodnocení a rad. V individuální terapii s mladšími dětmi využívám především hru, pískoviště a práci s různými materiály, se staršími dětmi a dospívajícími zejména rozhovor. S rodiči využívám principy Edukativní rodičovské terapie A. Adlera, práci s ranou vzpomínkou, s rodičovským přesvědčením, využívám i znalosti Teorie typů. V individuální terapii s dospělými se opírám zejména o principy Gestalt psychologie.

Pracuji pod pravidelnou supervizí Mgr. Dariny Fialové, vzdělávám se v rámci kazuistických a supervizních seminářů pro dětské terapeuty v Institutu pro dětské terapeuty (INDEPT) a v dalších seminářích pro psychology a terapeuty se zaměřením na terapii s dětmi a adolescenty.

Ve své práci vycházím z etického kodexu ČAP.


Gestalt terapie - je zaměřená hlavně na proces, na uvědomění si sám sebe, své vlastní hodnoty, své svobody být sám sebou. Hlavní důraz je pak kladen na osobní zkušenost, na přímý prožitek "tady a teď".

Terapeutická práce s dětmi - snažím se s dětmi navázat terapeutický vztah, který vnímám jako to nejdůležitější. Společně si pak můžeme povídat, hrát, kreslit, tvořit. Dítě není vždy schopno pojmenovat co se s ním děje, co ho trápí, a zde má právě své místo hra. Tím, že si spolu hrajeme, může poznávat sebe samého, svoje limity, silné stránky, budovat svoji sebe-podporu. Hra v terapii má trochu jiná pravidla než ji rodiče znají z běžného života. Terapeut díky znalostem vývojových stádií a vývojové psychologie, může vhodnými nedirektivními zásahy dosáhnout určité změny ve vnitřním prostředí dítěte a následně i v celém systému rodiny. Rodiče mohou mít pocit, že si dítě v terapii jenom hraje, ale proces, který se s dítětem děje, je mnohem složitější a změny, které nastávají vnitřně stabilnější než při běžné volné hře doma nebo s vrstevníky.

Individuální psychologie A. Adlera - v terapii a poradenství se zaměřuje na analýzu životního stylu jako určitého schématu, podle kterého se jedinec orientuje a jedná a který se vyvíjí už v dětství a neseme si ho s sebou po celý život. Snažíme se tedy společně objevit naše přesvědčení a přemýšlení o světě, o sobě, o druhých. Hledáme jak tato přesvědčení utvářená v našem dětství ovlivňují naše současné rodičovství a promítají se do výchovy našich dětí.

Teorie Typů, Typologie MBTI - vychází z Jungovy teorie osobnostních typů a z Berensové pojetí typu temperamentu jako "vrozené charakteristiky", která se týká našich klíčových potřeb a hodnot, které se v průběhu života nemění. Tyto klíčové potřeby a hodnoty ovlivňují naše chování, spolu s dalšími vlivy - jde o tzv. přirozený vývoj typu v průběhu života. Rozpoznání a uvědomění si našich vrozených potřeb a hodnot, včetně vrozených potřeb dětí může vést k většímu pochopení a porozumění tomu, proč se naše dítě nebo my sami nějak chováme a může nám tak dát impulz ke změně. 

Vytvořte si webové stránky zdarma!